Dr Marta Jabłońska zajmuje się badaniem wpływu cyberprzestrzeni na jednostkę i społeczeństwo oraz zachowaniami online. Obserwuje wpływ sztucznej inteligencji na codzienne życie użytkowników Internetu. Zainteresowania te przekłada na dydaktykę i pracę naukową. Jej aktualne badania dotyczą przede wszystkim przejawów religijności i duchowości online, zanurzania się w cyberprzestrzeń oraz zastosowań sztucznej inteligencji w badaniach społecznych.
Co zainspirowało Panią do zostania naukowczynią?
Tę potrzebę czułam w zasadzie od najmłodszych lat. Bardzo chciałam zdobywać wiedzę i móc się nią dzielić. Inspirowali mnie też moi nauczyciele z pasją i ciekawością świata, których spotykałam na każdym etapie edukacji.
Jaki wpływ na otaczającą rzeczywistość wywiera Pani praca?
Coraz częściej żyjemy w pośpiechu, przebodźcowani, pod presją i wśród wysokich oczekiwań wysuwanych przez społeczeństwo, ale i nas samych. Winą za część tego stanu rzeczy obarcza się nowoczesną technologię, szczególnie media społecznościowe. Chcę się przyjrzeć i poznać, jak za ich pomocą można nieść dobro. Przykładem tych działań są chociażby moje badania nad duchowością i religijnością online.
Jak Pani rozumie pojęcie: zawód naukowca?
Uważność. Na świat, na człowieka. Potrzebę, by poddać się refleksji, zrozumieć. Nie mijać w pośpiechu, lecz być tu i teraz. Uczyć się i dzielić zdobytą wiedzą.
Wiedźma to kobieta w każdym wieku, blisko natury i jej cyklu. Czerpiąca mądrość od Matki Ziemi, ale też z wiedzy ludowej przodków i współczesnej nauki. Obraz wygenerowany za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji przez dr Martę Jabłońską.
Więcej o pracy dr Marty Jabłońskiej
Marta Jabłońska: Metawersum – szanse i zagrożenia
Dr Marta R. Jabłońska: trudno teraz przewidzieć wszystkie skutki metawersum
Obmacywanie online. Witaj w świecie nadużyć – Tygodnika Interia.
Slavic Witches and Social Media
Najnowsza książka dr Marty Jabłońskiej Slavic Witches and Social Media dostępna nakładem wydawnictwa Routledge.
Od wydawcy:
Slavic Witches and Social Media badają rolę mediów społecznościowych w praktykach duchowych współczesnych czarownic słowiańskich oraz przeprowadzają analizę porównawczą współczesnego neopogaństwa i katolicyzmu w Polsce.
Tom ten przedstawia świeże i wszechstronne spojrzenie na czarownice słowiańskie w kontekście rosnącej popularności religii neopogańskich i integracji mediów społecznościowych z praktykami religijnymi. Zgłębia współczesne czary w Polsce, w tym wybitną tradycję Wicca, wierzenia rodzimych Słowian z ich różnorodnym panteonem bóstw, rozbudowaną demonologię i głęboki szacunek dla natury, a także indywidualne, eklektyczne ścieżki. Książka ta, wykorzystując cyfrowe studium religii, bada, w jaki sposób neopoganie i katolicy włączają media społecznościowe do swoich duchowych podróży. Żywy portret słowiańskiej wiedźmy pozwala na głębsze zrozumienie ich wierzeń, praktyk i zaangażowania w media społecznościowe.
Publikacja przeznaczona jest dla badaczy zajmujących się socjologią religii, religią cyfrową i etnografią, zafascynowanych zgłębianiem magii ludowej i tradycji słowiańskich oraz ich wtapiania się w krajobraz cyfrowy. Jest to wnikliwe źródło informacji dla badaczy teologii, komunikacji i nowych mediów, a także dla wszystkich badaczy i osób, które podzielają zainteresowanie urzekającą dziedziną współczesnych czarownic i czarów.
Obraz wygenerowany za pomocą generatywnej sztucznej inteligencji przez dr Martę Jabłońską.
Dorobek naukowy
ORCID
Google Scholar
LinkedIn
Scopus
Materiał źródłowy: dr Marta Jabłońska (Wydział Ekonominczno-Socjologiczny)
Redakcja: Michał Gruda (Centrum Komunikacji i PR)
Misją Uniwersytetu Łódzkiego jest rzetelne prowadzenie badań naukowych oraz aktywne głoszenie prawdy z nich płynącej, tak by mądrze kształcić kolejne pokolenia, być użytecznym dla społeczeństwa oraz odważnie odpowiadać na wyzwania współczesnego świata. Doskonałość naukowa jest dla nas zawsze najlepszym kompasem. Nasze wartości to: odwaga, ciekawość, zaangażowanie, współpraca i szacunek.