THE SKILLSPULSE PROJECT IS NOW UNDERWAY

  • SkillsPULSE will address significant gaps in the understanding of skills deficiencies in Europe.
  • The kick-off meeting of the project took place on July 10th, 2024.

July 2024
There is a tendency to think that skills shortages and gaps are just temporary issues that will resolve over time without intervention. But the evidence suggests otherwise. These challenges, where employers struggle to find qualified candidates and existing employees lack necessary skills, persistently hinder individual careers, business performance, and the overall economy. It's crucial to identify, measure and address these gaps across different jobs, sectors, and regions to mitigate their impact and boost productivity.

SkillsPULSE (Skills - Predicting, Understanding, and Locating Shortages in Europe) is a 3-year
(Jun ’24-Jun ’27) Horizon Europe project, coordinated by Fondazione Giacomo Brodolini (Italy), with 7 partners from 7 European countries:  University of Tartu (Estonia), University of Lodz (Poland), Economic and Social Research Institute ESRI (Ireland), National Centre for Social Research EKKE (Greece), University of Pisa (Italy), University of Jyväskylä (Finland), and University of Warwick (United Kingdom).

The kick-off meeting of the project took place last July 10th, and over the next three years, the SkillsPULSE partners will work together to provide a conceptual review of skills shortages and gaps, and devise a means of measuring their incidence and the extent to which they are likely to arise in the future as a consequence of key changes in the economy, notably digitalisation.

The project will provide a methodology for identifying the extent, causes, and implications of skills deficiencies in Europe. A series of indicators, including a Skills Shortage Index, will be developed and incorporated into a software tool for use by those responsible for labour market skills intelligence at both national and European levels.

SkillsPULSE will address the following key objectives:

  • Develop a clear framework for measuring skills shortages and gaps.
  • Use big data approaches to create a framework that anticipates skills demand, thereby preventing deficiencies due to emerging technologies.
  • Deepen an understanding of employers' experiences with skills deficiencies and identify key strategies they use to mitigate their impacts.
  • Develop a fully tested skills shortage index that can be adopted by member states.
  • Create tools for use within existing skills assessment and anticipation systems at the national level.

SkillsPULSE contributes to the European Skills Agenda by strengthening skills intelligence in a way that will facilitate strategic upskilling and provide the evidence base for the development of new training opportunities for young people in emerging STEM areas, and by providing tools for the development of policy initiatives in the areas of education and skills, that can help drive growth in European innovation and competitiveness.

Contact for more information:

Follow us on:

Rozpoczęła się realizacja projektu  SkillsPULSE

W ramach projektu SkillsPULSE zajmujemy się zdefiniowaniem i analizą niedoborów umiejętności na europejskim rynku pracy
Można spotkać się z opinią, że niedobory wykwalifikowanych pracowników i luki w kompetencjach to zjawiska tymczasowe, które z czasem ustąpią same. Rzeczywistość jest jednak inna. Wyzwania, stojące przed pracodawcami, którzy mają trudności ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników, oraz te związane z brakami w kompetencjach już zatrudnionych osób hamują rozwój karier, wyniki przedsiębiorstw i rozwój gospodarczy. Kluczowe jest zatem zidentyfikowanie i zbadanie tych luk i braków kompetencyjnych w wymiarze zawodów, sektorów i regionów, co pozwoli złagodzić ich negatywny wpływ i zwiększyć produktywność przedsiębiorstw.

SkillsPULSE (Umiejętności - Przewidywanie, Zrozumienie i Lokalizowanie Niedoborów w Europie) to 3-letni projekt realizowany w okresie od czerwica 2024 roku do czerwca 2027 roku w ramach programu Horyzont Europa. Liderem i głównym koordynatorem projektu jest Fundacja Giacomo Brodolini’ego (Fondazione Giacomo Brodolini, Włochy). Projekt realizowany jest wspólnie z 7 partnerami z 7 krajów europejskich:

  • Uniwersytet w Tartu (Estonia),
  • Uniwersytet Łódzki (Polska),
  • Instytut Badań Ekonomiczno-Społecznych ESRI (Irlandia),
  • Narodowe Centrum Badań Społecznych EKKE (Grecja),
  • Uniwersytet w Pizie (Włochy),
  • Uniwersytet w Jyväskylä (Finlandia)
  • Uniwersytet w Warwick (Wielka Brytania).

Spotkanie inauguracyjne projektu SkillsPULSE odbyło się w dniu 10 lipca 2024 r. W ramach projektu przeprowadzony zostanie przeglądu niedoborów kompetencji i luk w umiejętnościach, opracowane zostaną sposoby pomiaru ich występowania i zakresu, w jakim mogą one pojawić się w przyszłości w wyniku kluczowych zmian w gospodarce, w szczególności cyfryzacji. Opracowane zostaną:

  • metodologia identyfikacji zakresu, przyczyn i konsekwencji niedoborów umiejętności w Europie
  • wskaźniki, w tym wskaźnik niedoboru umiejętności, które zostaną zintegrowane w narzędziu cyfrowym udostępnionym do wykorzystania osobom zajmującym się analizami niedoborów umiejętności na rynku pracy zarówno na poziomie krajowym, jak i europejskim.

W projekcie SkillsPULSE:

  • zostanie opracowana metodyka pomiaru niedoborów kompetencji i luk w umiejętnościach.
  • zostanie wykorzystany potencjał big data do stworzenia modelu, który będzie prognozował zapotrzebowanie na umiejętności, zapobiegając w ten sposób niedoborom wynikającym z rozwoju technologii.
  • Pogłębimy wiedzę na temat doświadczeń pracodawców związanych z niedoborami umiejętności i zidentyfikujemy kluczowe strategie stosowane przez nich w celu złagodzenia ich skutków.
  • Zostanie opracowany i przetestowany wskaźnik niedoboru umiejętności, który może być następnie wykorzystywany przez państwa członkowskie.
  • Opracujemy narzędzia do wykorzystania w ramach istniejących systemów oceny i przewidywania popytu na umiejętności na poziomie krajowym.

Projekt SkillsPULSE przyczyni się do rozwoju Europejskiego Programu na rzecz Umiejętności poprzez zwiększenie wiedzy na temat niedoborów umiejętności w sposób, który ułatwi podnoszenie kwalifikacji i zapewni bazę danych dla rozwoju nowych możliwości szkoleniowych dla młodych ludzi w nowych obszarach STEM, a także poprzez dostarczanie narzędzi do opracowywania inicjatyw politycznych w dziedzinie edukacji i umiejętności, które mogą pomóc w stymulowaniu wzrostu europejskiej innowacyjności i konkurencyjności.