Debata oksfordzka jest szczególnym, mocno sformalizowanym typem dyskusji toczącej się pomiędzy dwiema drużynami nad wcześniej zakomunikowaną tezą – mówi dr Jakub Doński-Lesiuk z Katedry Informatyki Ekonomicznej i Medycznej UŁ – Jestem przekonany, że zastosowanie tego narzędzia dydaktycznego, jest właściwym kierunkiem realizacji programu kształcenia. Między innymi dlatego, że realnie uaktywnia studentów i zwiększa atrakcyjność zajęć akademickich.
Grudniowe debaty, które odbyły się w ramach przedmiotu „Handel zagraniczny w praktyce” nawiązywały wprost do problematyki handlu międzynarodowego. Studenci stanęli przed koniecznością przygotowania się i przeprowadzenia dysput:
- Bezpośrednie inwestycje zagraniczne – doskonałe rozwiązanie dla gospodarek krajów rozwijających się.
- Korporacje transnarodowe jako nośniki problemów w gospodarce światowej.
W rolę tzw. Propozycji, która broniła tezy oraz dążącej do jej obalenia Opozycji, wcieliło się łącznie 13 studentek i studentów: Grzegorz Bednarski, Gabriela Chomicz, Michał Chrzanowski, Daniel Jaksik, Krystian Kręgiel, Michał Kulawczyk, Oliwia Łapot, Evialina Masla, Anna Matysiak, Michał Skonieczny, Weronika Stręgiel, Kacper Śmietana oraz Karol Wiechno.
Debatom, w charakterze jury, przysłuchiwały się dr Aleksandra Nacewska-Twardowska z Katedry Biznesu i Handlu Międzynarodowego oraz mgr Małgorzata Korzeniowska-Lewandowska z Biblioteki Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego.
Głęboko wierzę, że poszerzanie wiedzy i horyzontów, które następuje na etapie „rozgryzania” tezy oraz doskonalenie umiejętności analitycznych i retorycznych, od których w znacznym stopniu zależy ocena zespołu są dokładnie tym, co wpływa na osiąganie efektów uczenia się w szkolnictwie wyższym – dodaje dr Doński-Lesiuk.
Przed grupą Studentów kolejne wyzwanie: już 12 stycznia w ramach przedmiotu „Zarządzanie logistyczne” debatować będą nad kolejnymi, stricte logistycznymi zagadnieniami.
Materiał i zdjęcia: Jakub Doński-Lesiuk, Katedra Informatyki Ekonomicznej i Medycznej