Debaty oksfordzkie w procesie kształcenia

W trwającym roku akademickim studenci I roku studiów stacjonarnych kierunku Logistyka w gospodarce wyszli z inicjatywą przeprowadzenia debat oksfordzkich. Pomysł ten, zaangażowanie członków grupy oraz otwartość prowadzącego dały efekt w postaci wartościowego wydarzenia, które 15 grudnia 2023 roku odbyło się na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym.

Debata oksfordzka jest szczególnym, mocno sformalizowanym typem dyskusji toczącej się pomiędzy dwiema drużynami nad wcześniej zakomunikowaną tezą  – mówi dr Jakub Doński-Lesiuk z Katedry Informatyki Ekonomicznej i Medycznej UŁ – Jestem przekonany, że zastosowanie tego narzędzia dydaktycznego, jest właściwym kierunkiem realizacji programu kształcenia. Między innymi dlatego, że realnie uaktywnia studentów i zwiększa atrakcyjność zajęć akademickich. 

Grudniowe debaty, które odbyły się w ramach przedmiotu „Handel zagraniczny w praktyce” nawiązywały wprost do problematyki handlu międzynarodowego. Studenci stanęli przed koniecznością przygotowania się i przeprowadzenia dysput:

  1. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne – doskonałe rozwiązanie dla gospodarek krajów rozwijających się. 
  2. Korporacje transnarodowe jako nośniki problemów w gospodarce światowej. 

W rolę tzw. Propozycji, która broniła tezy oraz dążącej do jej obalenia Opozycji, wcieliło się łącznie 13 studentek i studentów: Grzegorz Bednarski, Gabriela Chomicz, Michał Chrzanowski, Daniel Jaksik, Krystian Kręgiel, Michał Kulawczyk, Oliwia Łapot, Evialina Masla, Anna Matysiak, Michał Skonieczny, Weronika Stręgiel, Kacper Śmietana oraz Karol Wiechno.

Debatom, w charakterze jury, przysłuchiwały się dr Aleksandra Nacewska-Twardowska z Katedry Biznesu i Handlu Międzynarodowego oraz mgr Małgorzata Korzeniowska-Lewandowska z Biblioteki Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego. 

Głęboko wierzę, że poszerzanie wiedzy i horyzontów, które następuje na etapie „rozgryzania” tezy oraz doskonalenie umiejętności analitycznych i retorycznych, od których w znacznym stopniu zależy ocena zespołu są dokładnie tym, co wpływa na osiąganie efektów uczenia się w szkolnictwie wyższym – dodaje dr Doński-Lesiuk. 

Przed grupą Studentów kolejne wyzwanie: już 12 stycznia w ramach przedmiotu „Zarządzanie logistyczne” debatować będą nad kolejnymi, stricte logistycznymi zagadnieniami.

Materiał i zdjęcia: Jakub Doński-Lesiuk, Katedra Informatyki Ekonomicznej i Medycznej 

  • ND
  • PN
  • WT
  • ŚR
  • CZ
  • PT
  • SB