Zdobyta wiedza podczas studiów pozwoli słuchaczom realizować obowiązek dostępności budynków należących do podmiotów publicznych, dostępności cyfrowej oraz zapewnić wymagany standard dostępu do informacji, a także przekazywać wiedzę pracownikom.
Twórz dostępną rzeczywistość – dostępne budynki, strony internetowe, dokumenty
W Polsce od 2019 roku obowiązuje Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2019 poz. 1696) oraz Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych (Dz. U. 2019 poz. 848). W związku z tym każdy podmiot publiczny zobowiązany jest do zapewniania dostępności architektonicznej, cyfrowej i komunikacyjno-informacyjnej swoim klientom i pracownikom.
Według raportu o stanie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez podmioty publiczne w Polsce (stan na 1 stycznia 2021 r.) większość podmiotów publicznych w Polsce jest w dużej mierze niedostosowana do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, a w szczególności osób z niepełnosprawnościami. Najniższy jest poziom dostępności informacyjno-komunikacyjnej.
Aż 1/3 podmiotów publicznych w Polsce nie posiada deklaracji dostępności dla prowadzonych przez siebie stron internetowych. Dodatkowo 65,56% podmiotów nie posiada deklaracji dla żadnej z udostępnianych aplikacji mobilnych.
Najczęstszymi barierami dostępności jednostek publicznych są: bariery infrastrukturalne, bariery architektoniczne i komunikacyjne.
W Polsce najwyższy ogólny poziom dostępności prezentują publiczne placówki systemu ochrony zdrowia, zaś najniższy – administracji rządowej. Uczelnie w Polsce (objęte badaniem) odnotowały, na tle wszystkich podmiotów publicznych, wyższy od średniej krajowej poziom dostępności architektonicznej i dostępności informacyjno-komunikacyjnej, ale niższy poziom dostępności cyfrowej.
Średni wskaźnik dostępności architektonicznej dla całego kraju wynosi 0,43 – średnio mniej niż 30% podmiotów publicznych zapewnia wolne od barier poziome i pionowe przestrzenie komunikacyjne, dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych czy informację na temat rozkładu pomieszczeń w budynkach.
Najczęstszymi ograniczeniami podmiotów publicznych na drodze stałego zwiększania swojego poziomu dostępności są niewystarczająca wiedza i świadomość w kwestii dostępności przestrzeni publicznej dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Dlatego zadaniem nadrzędnym studiów podyplomowych jest przygotowanie słuchaczy do pełnienia funkcji koordynatora ds. dostępności, zarówno w jednostkach finansów publicznych, jak i w innych sektorach. Ponadto uczestnicy studiów otrzymają kompendium wiedzy oraz umiejętność korzystania z narzędzi do przeprowadzania audytów dostępności w ramach samooceny instytucji.
Praktyczna wiedza – bogaty program studiów
Uczestnicy studiów mają szansę pozyskać wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie: audytowania barier dostępności w instytucji, tworzenia planów poprawy stanu dostępności, opracowywania raportu o stanie dostępności i innych zadań wynikających z Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Ponadto nabędą wiedzę o wymogach prawa w zakresie różnych dziedzin dotyczących dostępności (prawo budowlane, standardy unijne, Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych, Ustawa o języku migowym i innych środkach komunikowania się, zamówienia publiczne itp.). Zajęcia obejmować będą też tematykę wiedzy o niepełnosprawności/szczególnych potrzebach oraz praktycznego wdrażania dostępności w instytucji we wszystkich obszarach wymaganych Ustawą (dostępność architektoniczna, cyfrowa, informacyjno-komunikacyjna, usług i procedur).
W programie studiów m.in. społeczne aspekty dostępności w praktyce, sposoby przeciwdziałania dyskryminacji, prawne aspekty dostępności, prawidłowa budowa i działanie strony internetowej i aplikacji mobilnej, uniwersalne projektowanie i dostępność architektoniczna czy zarządzanie dostępnością w instytucji.
Eksperci – praktycy i aktywne metody nauczania: warsztaty i dyskusje
Osoby prowadzące zajęcia to wieloletni praktycy w zakresie wdrażania dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami, eksperci w poszczególnych obszarach dostępności, specjaliści w zakresie niepełnosprawności, wśród nich również osoby z niepełnosprawnościami.
Studia prowadzone będą metodami aktywnymi, warsztatowymi, gdzie wiodącą rolę pełnić będzie dyskusja z uczestnikami oraz praca na studiach przypadków z wykorzystaniem dostępnych narzędzi.
Studia obejmują 190 godzin zajęć i trwają dwa semestry, to aż 13 modułów tematycznych. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym, podczas dwudniowych sesji. Przedmioty są zaliczane na podstawie weryfikacji efektów uczenia się metodami wybranymi przez prowadzących.
Studia kończą się pracą pisemną o charakterze praktycznym, przygotowaną pod kierunkiem wybranego prowadzącego. Słuchacze uzyskują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych „Zarządzanie dostępnością w praktyce”.
Rekrutacja – trwa nabór na rok akademicki 2023/2024
Warunkiem przyjęcia na studia podyplomowe są ukończone studia wyższe (magisterskie, inżynierskie, licencjackie). Niezbędne informacje o kierunku, kosztach i dokumentach dostępne są na stronie kierunku.
Kierownikiem studiów podyplomowych „Zarządzanie dostępnością w praktyce” jest dr Anisa Wykin z Katedry Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej: anisa.wykin@uni.lodz.pl
Materiał: dr Anisa Wykin, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ
Redakcja: Centrum Komunikacji i PR